Pages

Monday 30 July 2012

LOGO SEKOLAH


LOGO SEKOLAH SMK ABDULLAH II
Logo sekolah berasaskan bentuk bulat 2 lingkaran yang menggambarkan kesepaduan tekad, cita-cita dan azam SMKAII
Lingkaran luar berlatarkan warna biru manakala di bawahnya lingkaran berwarna merah mengandungi moto sekolah, corak bintang dan nama sekolah
Lingkaran di dalam mengandungi bentuk-bentuk asas seperti satu bulatan berwarna kekuningan, tiga bulatan berwarna putih kelabu dan buku berwarna putih serta tahun 2005
Biru menggambarkan kesetiaan dan budaya kerja yang profesional dalam memenuhi visi sekolah, kuning dan putih melambangkan keikhlasan dalam menyempurnakan tanggungjawap yang diamanahkan.
Merah menggambarkan semangat ketokohan yang dominan, aktif, progresif dan penerapan nilai-nilai murni yang perlu diadaptasikan dalam mencapai visi SMKAII
Ilmu pengetahuan ibarat obor yang menyala, menerangi hati budi insan dalam kehidupan di dunia dan akhirat
Amal ialah perbuatan atau amalan harian yang dilakukan berlandaskan kepada nilai-nilai murniIhsan merupakan khidmat dan kebajikan yang ikhlas dicurahkan kepada setiap insanyang memerlukan agar mendapat keberkatan daripada maha Pencipta.
2005Mercu lambang sejarah kelahiran SMKAII sebagai sebuah institusi yang berharga dan menjadi kebanggaan masyarakat setempat serta harapan negara.
Corak Bintang LimaLambang motif keislaman sebagai agama rasmi negara dan lambang kesucian ilmu pendidikan, keikhlasan dan bertanggungjawap dalam melaksanakannya.
Ini selaras dengan prinsip menjunjung Falsafah Pendidikan Negara bagi melahirkan insan seimbang dari segi jasmani, intelek, rohani, emosi dan sahsiah.
BukuSMKAII sebagai pusat khazanah, ilmu pengetahuan yang berkualiti dan profesional, merangkumi segala ilmu pengetahuan berlandaskan sukatan pelajaran yang dipertanggungjawapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia
Bulatan berwarna kuningLambang para pendidik SMKAII dalam menyampaikan ilmu pengetahuan dengan penuh amanah dan bertanggungjawapTiga bulatan dan segi empat berwarna kelabu putih mewakili simbol pelajar SMKAII yang menuntut ilmu pengetahuan dengan semangat yang tulus dan ikhlas.

No comments:

Post a Comment